BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, March 23, 2010

Apa itu Cinta?



CINTA......cukup indah perkataan itu.Maknanya juga cukup menawan...Dan sudah tentu seluruh pelusuk dunia ini pernah mendengar perkataan itu,baik dari golongan emas mahupun kanak-kanak..Namun.....sejauh mana kita mengenal erti cinta itu?Cukupkah sekadar mengetahui makna perkataan tersebut?Atau sekadar memahami definisi cinta yang tercatat di dalam Kamus Dewan...hahaha Cinta ni cukup dalam maksudnya...silap cara pemahaman,maka silaplah juga jalan kita.Aku juga akui bahawa aku masih jauh ketinggalan dengan makna cinta itu sendiri..hingga kini,aku bersyukur kerana aku punya sedikit pemahaman tentang cinta,dan aku tahu aku perlu mencari lebih fakta mengenai perkataan tersebut..insyaAllah,aku akan menceritakan sebuah kisah pencarian makna cinta sepanjang 19 tahun kehidupanku ini...


al-Kisah.....



aku mula terdedah dengan alam percintaan sejak dari sekolah rendah lagi.Pada awalnya pelik melihat gelagat abang-abang yang dihadapanku perangai sama seperti insan lain yang kutemui,peramah,sedikit gila-gila dan pandai berjenaka.Tapi ketika itu,dia cuma duduk di tepi tangga dan tidak berkata apa-apa.Yang hanya kudengar cuma bisikan kata yang nyata tidak jelas lagi tidak berdengung ;) Apa yang lebih mmbuatku tertanya-tanya,mengapa dia duduk begitu rapat dengan wanita di sebelahnya.Sedangkan sebelum ini,walaupun dengan teman karibnya,tak pernah rapat seperti itu.Bila ku bertanyakan soalan,dengan salamba dia menjawab "budak-budak takyah tau dulu,nanti ko tau gak".Aku tutup cerita ketika di sekolah rendah.





Ini ceritaku apabila memasuki alam sekolah menengah...


Aku sudah memahami mengapa mereka duduk berdua-duaan.Istilah yang paling hangat dipergunakan hingga kini.."Couple"..atau dalam bahasa sms nyerr,kapel ;) Ketika aku memasuki tingkatan 1,hmmm boleh dikira sebagai kejutan budaya gakla..Ramai kawan-kawanku sedang dilamun cinta.Memang zaman cinta monyet la agaknyerr.Hampir semua peljar didalam kelasku sedang bercinta.Tapi aku tidak!Kerana aku takut dan masih tidak faham apa itu couple.Aku lelaki yang kurang yakin untuk melakukan sesuatu yang masih lagi diragui...







Sepnjang sekolah menengah..ada juga beberapa kali pelajar-pelajar wanita datang kepadaku untuk meminta nombor telefon,alamat rumah sebagainya.Malah ada juga pelajar-pelajar senior melakukan perkara yang sama padaku.Aku tidak menolak untuk memberi nombor telefon kerana pernah sekali aku menolk,lalu mereka cop aku sebagai 'sombong'.Jadi,pa yang aku lakukan selepas itu,aku hanya memberi nombor telefon jiranku sahaja hahaha (sory aunty,saye terpakse).Tapi,sampai suatu saat...aku impikan perasaan tesebut.Aku sendiri tak tahu mengapa..sehinggalah suatu ketika,aku mendapat panggilan dari sahabat karibku.Dia memberitahu bahawa ada seorang wanita ingin berkenalan denganku.Kali ini aku mahu mencuba.Tidak lama kemudian,kami mula berhubung melalui phone.





Masa berlalu dengan singkat...tanpa disedari aku telah melakukan sesuatu yang aku sendiri tidak suka sejak dulu...Couple...pada mulanya ia sesuatu yang indah..Bagai ada bidadari yang sentiasa menemani.Dan kononnya kami akan berhubungan secara Islam (macam cerita Ketika Cinta Bertasbih gitula).Walaupun jaga segala batas aurat,tapi kami tetap keluar berdua-duaan,makan bersama dan saling bertentang mata.Sehingga keluargaku turut mengetahui perkara tersebut tatkala mama terlihat gambar wanita tersebut di wallpaper handphoneku..mama hanya menggelengkan kepala,lalu berkata "yang penting mama nak kau berjaya dalam pelajaran kau dulu".Mama seperti tidak membantah,aku semakin gembira kerana cinta tersebut tiada penghalang.




Setelah tamat pengajian di sekolah menengah,alhamdulillah aku mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM.Teman wanitaku mendapat tawaran untuk menyambung pelajaran di sebuah kolej matrikulasi....aku juga mendapat tawaran yang sama,tapi aku menolak kerana aku turut ditawarkan biasiswa untuk menyambung pengajian ke luar negara.Maka perpisahan terpaksa wujud antara kami.Ketika itu aku sangat sedih kerana wanita yang aku baru cintai akan jauh kutinggalkan...





Sehinggalah di suatu pagi...aku keluar membeli belah bersama kakak dan maksu...ketika itu,kami berehat sebentar di Secret Recipe..sedng aku asyik menikmati kek keju coklat yang aku gemari,kakakku memberitahu sesuatu yang menjatuhkan moodku ketika itu.."Sebenarnya,mama tak pernah suka ko couple dengan budak tu.Depan ko je mama cakap dia tak kesah.Akak cadangkan ko putuskan je hubungan tu"..Aku tersentak seketika....aku berdiam diri sehingga tiba di rumahku...Aku masuk kebilik,merebahkan badan di atas tilam...lalu aku berfikir...akhirnya aku terfikir sesuatu yang bakal merubah kehidupanku sehingga kini.,sesuatu yang tak pernah terlintas difikiranku...





Lantas ku mencapai handphoneku,lalu menelefon DIA (gf)...dengan penuh rasa hormat dan maaf aku berkata....


"...Rasanya..kita kena putuskan hubungan ni.Pertama sekali atas dasar Islam itu sendiri,ternyata kita dah lakukan satu kesilapan yang besar.Kedua,atas keluarga yang tak restu hubungan ni.." Dia terdiam lalu kudengar tangisan yang cuba disembunyikan itu..kemudian talian diputuskan..aku menangis...menangis......tapi dalam msayang singkat,aku tidak lagi bersedih..aku merasai seperti hadir dirku yang baru.Aku bersyukur kerana telah melepaskan diri dari belenggu cinta yang diselubungi nafsu..



Sebelum aku bertolak ke negara orang,aku menjalani satu kursus persediaan bersama pelajar-pelajar lain..disana,tetap pada bumi yang sama,masih ramai yang bercinta,semakin hari semakin melonjak bilangannya..Aku cuba mengawal perasaanku..tapi..lumrah alam..aklu juga insan biasa yang punya hati.Sekali lagi aku jatuh hati dengan seseorang.Tapi,kali ini aku akan pastikan perkara yang sama tidak akan berlaku lagi.Lalu aku menjauhkan diriku darinya.Tapi bagaimana inginku mendapatkan hati seseorang tanpa menegur atau berkenalan secara bersemuka?Aku cukup bertuah kerana mempunyai ramai kenalan-kenalan rapat yang hebat dalam bidang agama.Maka seorang darinya memberitahu suatu fakta kepadaku..."Bukankah kamu hamba Allah?",aku mengangguk dan mengakui aku hamba Allah.."Bukankah dia juga hamba Allah?",sekali lagi aku turut mengangguk..."Maka hati yang sepatutnya kamu dekati ialah Allah..lalu biarlah Allah menentukan jodoh kamu.Jika bukan dia orangnya,pastinya Allah menjanjikan sesuatu yang jauh lebih baik untuk kehidupanmu".





Kerana segalanya dari Allah...

0 comments: