BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, August 11, 2011

Azlan.Hazim.Masjid

Assalamualaikum semua (kalau ada orangla) !


Post kali ni aku juz nak cerita-cerita dengan korang, xdela kes isu semasa yang melanda negara coz aku ni pun bukan rajin sangat nak ambil tahu cerita dunia sekarang. So aku juz nak cerita pasal 2 orang kawan rapat ni. Aku letak nama dorang ni Azlan & Hazim kayy :D



Pengenalan Watak :
1. Azlan - berpenampilan ranggi dan modern (gaya remaja sekarang daaa) sudah menetap di Kg Tengah selama 11 tahun,jarang berada di rumah sejak tingkatan 4 kerana menyambung pelajaran di sekolah berasrama, dan kini melanjutkan pelajaran di luar negara,Azlan balik rumah time2 cuti sem jek :D

2. Hazim- kawan baik Azlan, baru 3 tahun sejak family Hazim berpindah ke Kg Tengah. Mengenali Azlan sejak sekolah rendah lagi. Rajin pergi masjid (good boy budak nih) , seorang yang agak pemalu.


Kisah bermula....

Part 1

Lokasi : Rumah Azlan
Situasi : Hazim menziarahi Azlan yang baru sahaja pulang dari luar negara

;

Hazim : Lan (Azlan) , ko cuti sampai bila ni?

Azlan : Aku cuti sampai raya ni je,nape?

Hazim : Xde arr,next week kan Ramadhan, jom arr pegi masjid kampung kita ni, aku tanya pakcik-pakcik masjid tu pasal ko,semua tak kenal ko.Ko malas g masjid dari 11 tahun lepas ek?

Azlan : Haha memangla pakcik tu tak kenal, aku dari dulu dok asrama,sekarang lagi jauh, memang tak pegi masjid tu arr.InsyaAllah kalo aku rajin nanti aku pegi :D

Hazim : Cehh! Kalo ko tak datang,aku bakar rumah ko hahaha. Aku da daftar nama untuk jadi bilal time terawih nanti. Turn aku time Ramadhan ke 21 je,tahun ni ramai pulak budak-budak daftar. Ko try la daftar.

Azlan : Tengok arr dulu,malas arr haha.Yang penting,kena turun terawih untuk grab pahala tu semua kan kan kan :D

Hazim : Haha betol tu...


Part 2

Lokasi : Pintu Masjid Kampung Tengah
Situasi : Solat terawih Ramadhan ke 2

;

Hazim : Mana pulak budak ni? Semalam cakap nak datang. Call dia tutup phone pulak. Pemalas tol !

Bilal : Allahuakbar Allahuakbar! Asyhadu alla ila ha illallahhh .....

Hazim : Hmm tak datang la budak tu kot, solat je laa...

........ (selesai solat terawih rakaat ke 8)

Hazim : *(Balik dulu lah, kat rumah nanti aku sambung lagi)


Part 3

Lokasi : Pintu Masjid lagi haha
Situasi : Solat Isyak dan terawih Ramadhan ke 19. Hazim dah berkali-kali ajak Azlan ke masjid, tapi tak dokkk jugak

;

Hazim : Dah 19 hari ni, tak kan taknak datang langsung,aduyai...

...... (selesai solat isyak)

Imam : Assalamualaikum warahmatullahh~ ..... Assalamualaikum warahmatullah~

Hazim : ....assalamualaikum warahmatullahh.... *(lain pulak suara imam ni,best jugak bacaan dia...ERRKKK!! batal pulak dahhhhhh...)

.... Hazim keluar dari masjid untuk mengambil wudhu semula.Pada masa yang sama,imam membuat pengumuman sebelum bermula solat terawih...

Imam : Assalamualaikum jemaah dikasihi Allah sekalian. InsyaAllah,bermula malam esok bersamaan Ramadhan ke 20, kita akan menunaikan solat sunat terawih sebanyak 8 rakaat sahaja. Kemudian kita akan sambung pada pukul 12.30 malam. Semoga Allah memberkati insyaAllah...

Bilal : Assolatu ttarawihh.....

.... solat terawih dimulakan..seperti biasa,Hazim pulang ke rumah setelah selesai rakaat ke 8


Part 4

Lokasi : Pintu Masjid tu la jugakkk
Situasi : Solat terawih Ramadhan ke 20

;

Hazim : Ya Allah,dah ramadhan 20 da ni, budak ni janji nak datang time aku jadi bilal sok,kalo dia tak datang,siyes kene budak ni ngan aku....

...... selesai rakaat ke 8

Imam : InsyaAllah kita akan sambung terawih pada jam 12.30 malam ini, bagi yang berkemampuan,kita ramai-ramaikan masjid malam ni ya :) Assalamualaikum....

Hazim : Budak ni laa, tak datang lagi. Takpe, aku try call ko last malam ni, sebelum ni asal aku call lepas terawih je mesti off. *Hazim kol Azlan :D

....... *nada dering lagu Gemuruh nyanyian Faizal Tahir tiba-tiba kedengaran...

Hazim : Eh, ni ringtone mamat tu. Dia kat masjid ke?

Azlan : Hello, weyh, ko watpe kol aku ni?

Hazim : Watpe kol ko? Ko kat mane haa tak datang masjid sampai terawih 20? Aku ajak ko tiap hari,ko cakap ok je.Tiba masa ko takda plak.

Azlan : Haha ko ni pun, kalo iye pun nak cakap ngan aku sangat, takyahla kol,buang kredit tol. Meh arr jumpe aku kat sini.

Hazim : Sini tu kat mana?

Azlan : Belakang ko la sengal haha.

Hazim : Belakang aku ada mimbar je. Sebelah mimbar tempat imam solat. Kat sana ade....imam...ehhh??? *sambil menoleh kebelakang

Azlan : Hehe kenape? Tak percaya ke? :D

Hazim : Weyh, ko imam terawih jemputan yang dorang cakap tu ke?

Azlan : Giler arr, imam jemputan haha. Takdela jemputan pun, aku saje nak tolong pakcik-pakcik ni je.

Hazim : Tapi aku try kol ko tiap kali lepas terawih,tak dapat plak.Pastu aku tunggu ko datang tiap kali isyak,ko tak dak pon.

Azlan : Memangla, ko kol aku lepas rakaat 8, aku kena jadi imam sampai habis terawih. Malam ni terawih 8 je, thats why dapat kol. Pastu yang hari-hari ko tunggu depan pintu masjid tu watpe? Aku da kat tempat imam da. Nak jumpa ko lepas terawih,ko da balik time rakaat 8.

Hazim : Aduiyai,sory weyh,aku ingatkan ko tak datang.

Azlan : Haha relax arr,sok ko jadi bilal kan? So jangan tunggu depan pintu masjid pulak haha

.............TaMaT..............


p/s : Islam telah menyediakan 1001 cara untuk bersangka baik sesama umat, mengapa perlu kita memilih untuk bersangka buruk?
Dan sesungguhnya tidak jatuh maruah seseorang yang meminta maaf kerana ingin menyatukan kembali hubungan sesama Islam

...kerana Allah Maha Mengetahui :)

0 comments: